Uw medische ID en SOS contactpersoon instellen op uw telefoon.

'Medische ID' geeft eerste-hulpverleners toegang tot uw belangrijke medische gegevens vanaf het toegangsscherm, zonder dat zij uw toegangscode nodig hebben. Ze krijgen bijvoorbeeld informatie te zien over allergieën en andere aandoeningen, en zien met wie ze in een noodsituatie contact moeten opnemen.

Hieronder kunt u stap voor stap lezen hoe u een medische ID instelt op uw iPhone of Android smartphone.

Medische ID instellen op een Apple iPhone 

  1. Open de Gezondheid-app en tik op het tabblad 'Overzicht'.
  2. Tik rechtsboven op uw profielfoto .
  3. Tik onder 'Medische details' op 'Medische ID'.
  4. Tik rechtsboven op 'Wijzig'.
  5. Als u uw medische ID toegankelijk wilt maken vanaf het toegangsscherm van uw iPhone, schakelt u 'Toon bij vergrendeling' in. In noodsituaties wordt dan informatie gegeven aan mensen die te hulp schieten.
  6. Voer hier uw medische gegevens in, zoals uw geboortedatum, allergieën en bloedgroep.
  7. Tik op 'Gereed'.

Opmerking: houd de informatie kort en bondig. Als u bijvoorbeeld niet zo goed tegen scherp eten kunt, is dat niet zo relevant. Vul alleen zaken in die van belang zijn voor hulpverleners. Of u hartpatiënt bent of diabetes hebt, bijvoorbeeld. Bij contacten kunt u natuurlijk ook uw huisarts of medisch specialist toevoegen.

SOS-contactpersonen wijzigen op een Apple iPhone

  1. Open de Gezondheid-app en tik op het tabblad 'Overzicht'.
  2. Tik rechtsboven op uw profielfoto .
  3. Tik onder 'Medische details' op 'Medische ID'.
  4. Tik op 'Wijzig' en scrol naar uw SOS-contactpersonen.
  5. Tik op de plus-knop naast 'voeg SOS-contactpersoon toe'. Tik op een contact en geef vervolgens uw relatie tot die persoon aan.
  6. Om een SOS-contactpersoon te verwijderen, tikt u op de knop 'Verwijder' naast de contactpersoon en tikt u vervolgens op 'Verwijder'.
  7. Tik op 'Gereed'.

Hoe kan het Medische ID opgeroepen worden in geval van nood?

  • Activeer de iPhone.
  • Tik op de Thuisknop of veeg op een iPhone X of nieuwer het scherm van beneden naar boven.
  • Tik linksonder op Noodgeval.
  • Tik linksonder op Medische ID.

Alle door u ingevoerde informatie is nu te raadplegen en de ingevoerde contactpersonen kunnen worden gebeld zonder de telefoon verder te ontgrendelen. Hulpverleners of omstanders kunnen op deze manier snel informatie over uw gezondheid doorgeven aan medisch specialisten.

Hoe zit het met mijn privacy?

De informatie die u invult is op geen enkele andere manier in te zien of door andere apps te verwerken. Maar als anderen uw iPhone in handen hebben, kunnen ze dus gemakkelijk de door u ingevulde medische informatie inzien.

Wat is de link met het elektronisch patiëntendossier?

Die link is er niet. Het Medische ID is door Apple bedacht. Er hangt geen officieel medisch keurmerk aan en er zijn geen koppelingen met registratiesystemen of iets dergelijk. Dus de informatie staat uitsluitend op uw iPhone en blijft daar ook. Daarom moet u het Medische ID ook zien als een nuttig informatiebriefje in geval van nood.

 

Hoe noodinformatie toe te voegen aan een Android-apparaat.

Veel Android apparaten hebben noodcontactinformatie die u kunt invoeren in de telefooninstellingen of in de contacten-app. Waar het is, hangt af van welke telefoon en versie van Android je hebt. Naar alle waarschijnlijkheid zal het ongeveer zo zijn:

  1. Ga naar instellingen> Gebruikers en accounts (of Gebruikers)> Noodinformatie. Als je het niet kunt vinden, is er een kans dat het onder Mijn info staat, als je telefoon die optie heeft.
  2. Selecteer Bewerken of Informatie bewerken.
  3. Hopelijk ziet u een heleboel velden voor uw medische noodinformatie, zoals naam, bloedgroep, medicijnen, allergieën, enzovoort. Vul dit gedeelte zo grondig mogelijk in. Als u medicijnen en allergieën heeft, is het beter om "Geen" of "Geen bekend" te schrijven dan ze leeg te laten. Op die manier zullen medische professionals weten dat je deze velden niet over het hoofd hebt gezien.
  4. Zoek vervolgens een plaats waar u uw noodcontacten kunt selecteren. Het kan onder alle velden zijn; het kan op een tweede tabblad staan; het staat mogelijk in uw contacten-app. Hoe dan ook, er moet iemand in uw contacten-app zijn voordat u deze als noodcontact kunt toewijzen. Zorg ervoor dat hun informatie op uw telefoon is bijgewerkt.
  5. Met Android-apparaten kunt u eenvoudig elk bericht aan uw vergrendelscherm toevoegen, wat een geweldige plek is om echt belangrijke medische informatie te plaatsen, voor het geval mensen niet weten waar ze uw volledige medische informatie kunnen vinden. Om een ​​regel aan uw vergrendelscherm toe te voegen, zoekt u in uw instellingen naar iets dat Screen Lock of Lock Screen Message wordt genoemd. Daar kunt u aangepaste tekst toevoegen die zichtbaar is op uw vergrendelscherm.

Hoe noodinformatie op een Android-apparaat te gebruiken.

Als er iemand in nood is met een Android-telefoon, kunt u als volgt hun medische informatie en noodcontacten opvragen. Net als bij een iOS-apparaat, is het lokaliseren van de informatie in een Android-apparaat vrij eenvoudig als u deze ongelooflijk eenvoudige stappen volgt.

  1. Veeg vanuit het vergrendelscherm omhoog.
  2. Selecteer Emergency, gevolgd door Emergency Information.

Zolang er op de telefoon noodinformatie beschikbaar is en de persoon deze heeft ingevoerd, moet u hun noodcontacten kunnen bellen, zelfs als de telefoon is vergrendeld.

U kunt ook het lokale alarmnummer bellen wanneer u omhoog veegt en Noodgeval selecteert.